Værdigrundlag

Sankt Annæ skole er en katolsk privatskole. Det betyder, at det katolske menneskesyn er det fundament, som skolen har bygget sin udvikling på, siden skolen blev oprettet i 1897.

Grundtanken i menneskesynet er, at eleven har det gode i sig, og at vi indenfor fællesskabet – og skolens rammer – kan støtte eleven med at finde ind til det potentiale, som eleven allerede har, men ofte ikke selv er bevidst om. På den måde er Sankt Annæ Skole en dannelsesskole, hvor elevens faglige udvikling følges ad sammen med en stærk menneskelig udvikling i et nært fællesskab.

Den tidssvarende anerkendende pædagogik bygger på de samme tanker.  Forskellen er blot, at når den pædagogik har forgrenet sig ud i klasseværelserne på Sankt Annæ skole, så hænger det sammen med, at skolen har kunnet suge næring fra sit katolske menneskesyn gennem mere end 100 år.

På samme måde er det vores mål, at vores elever får et solidt fagligt grundlag, samt et etisk fast ståsted, der gør det nemmere at træffe egne beslutninger i en stadig mere kompleks verden; at vores elever ved, hvor de står samt, at de har mod på livet og lyst til læring.

Der arbejdes løbende med skolens fire værdier; traditioner, trivsel, samarbejde og læring. Typisk gøres dette på skolens fødselsdag d. 22. august, men gennemsyrer selvfølgelig hele skolens liv. Der er udarbejdet en værdifilm, som I kan se her.