Traditioner

På Sankt Annæ Skole har vi mange traditioner, som er med til at skabe kontinuitet og tryghed i skolelivet. Vi fornemmer årets gang gennem årstider, højtider og arrangementer.

Skoleåret starter og slutter i Sankt Annæ kirke med skolemesse/gudstjeneste. Når vi går på juleferie mødes vi også i kirken, hvor 5. klasserne opfører årets krybbespil, og til påske opfører elever fra 4.-7. klasse passionsspil. Det er altid en tilbagevendende glæde at gense disse opførelser i kirken, og det er en fin måde at lære bibelhistorien på.

Nedenfor kan du læse mere om skolens forskellige traditioner:

Skolens fødselsdag
Den 22. august afholdes hvert år skolens fødselsdag med hygge, sang og forskellige aktiviteter. Eleverne får lidt godt til ganen mens vi sammen synger fødselsdagssang.

Skoleballet
Hvert efterår afholdes skolebal arrangeret af skolens Forældrerepræsentantskab. Det er altid en fantastisk aften, hvor alle elever trækker i deres fineste puds og liner op til dans. Indskolingen starter festen tidligt med boder og dans i aualen, mens skolens øvrige elever møder senere til dans og høj musik i gymnastiksalen. Eleverne glæder sig altid til denne aften, hvor de møder deres kammerater i festligt lag, spiser slik og drikker sodavand.

Gamle elevers træf:
Torsdag aften inden efterårsferien arrangerer vores 10. klasser den tilbagevendende begivenhed “Gamle elevers træf”. Det er en hyggelig tradition, hvor skolens tidligere elever har mulighed for at komme på besøg og hilse på gamle skolekammerater og lærere.

Erhvervsdagen:
Forældrerepræsentantskabet arrangerer skolens erhvervsdag for 8.-10. klasse. Det er en dag øremærket elevernes ‘møde’ med mange forskellige “erhverv” og skaber således mulighed for at få inspiration til valg omkring uddannelses- og erhverv. Repræsentantskabet arbejder ihærdigt på at få så mange forskellige besøg i stand som muligt herunder ingeniører, brandvæsen, militær, frisør, sygeplejerske, pilot, fodboldspiller, journalist, advokat, pædagog og lærere.

Juletraditioner
Når december står for døren hiver vi en almindelig skoledag ud af kalenderen og kaster os over julehyggen for alvor. På denne “jule-klippe-klister-dag” bliver der sunget  i aulaen, klippet julepynt, spillet julemusik og spist pebernødder. Skolen bliver derfor festligt udsmykket, og ingen er i tvivl om, at julen nærmer sig.

Lucia
Skolens kor er også med til at gøre december lidt lysere med Luciaoptog. De synger fra morgenstunden for alle skolens elever. Derefter tager de videre til forskellige destinationer på Amager, fx Københavns Lufthavn, Amager Centret og Den Blå Planet.

Gallefesten
I foråret holder vi “Gallafest”. En fest for de store elever i 9. og 10. klasse. Eleverne har trænet lancier i idrætstimerne op til denne store fest. 8. klasserne står for arrangementet, og de gør det altid helt formiddabelt. De arbejder hårdt for denne fest, og det gør den ikke mindre interessant, når de selv året efter kommer i deres fine tøj op ad den røde løber.

Lucia